مقایسه پارس با موتور زانتیا و پارس با موتور Xum – کارنت

بالا بودن کلاس به معنای بهتر بودن آپشن ها و امکانات نیست بلکه هر تغییری در سیستم و قطعات می تواند موجب تغییر کد کلاس باشد. این خودرو در ایران در سه تیپ superlux 1800، X2000 و SX2000 عرضه شد که به غیر از حجم موتور در برخی از آپشن ها از قبیل تعداد ایربگ، سنسورها و تجهیزات صوتی تفاوت داشتند. این شرکت تولیدی و صنعتی از سال ۱۳۶۱ شروع به تولید وانت یک دیفرانسیل نیسان با موتور ۲۴۰۰ سی سی نمود. اخیراً این شرکت افزون بر تولید خودروی پاژن مبادرت به تولید قطعات ماشین از جمله صفحه کلاچ و میل گاردان نموده است. این شرکت قادر به مونتاژ روزانه ۱۰ خودروی سواری کامیون و اتوبوس بود. در همان سال بود که ماشینهای «شاهین» و «آریا» در کارخانه پارس خودرو به تولید رسید. پس از این، در سالهای بعد تولید ماشینهایی اعم از اتوبوس، وانت و مینی بوس آغاز گردید. قطعاً خود میدانید که اولین خودرویی که در کشور جزء پر تیراژترین ماشینها محسوب میشد پیکان بود که بعد از ۴۰ سال، ساخت آن در سال ۱۳۸۴ متوقف گردید. این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۴۵ با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال و با نام شرکت سهامی، تولید اتومبیل سیتروئن ایران را آغاز نمود و موفق شد در سال ۱۳۴۷ به مرحله بهرهبرداری برساند.

در سال ۱۹۹۸، سیتروئن اقدام به معرفی فیس لیفتی جدید از این خودرو کرد که تحت عنوان ” زانتیا فاز ۲ ” به خط تولید آمد. در اوایل سال ۱۳۵۴ از نام این شرکت واژه سیتروئن از آخر عبارت فرانسوی آن حذف شد و به نام شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل و با نام اختصاری سایپا تغییر نام داد. اتمام قرارداد این شرکت با شرکتهای کرهای و فرانسوی سبب توقف خط تولید این خودروها شد. این شرکت در سال ۱۳۷۲ با عقد قرارداد با شرکت «کیا موتور» کره جنوبی مبادرت به مونتاژ و نیز ساخت اتومبیل«پراید» در مدلهای ۴ درب و ۵ درب نمود. بهتر است بدانید که در سال ۱۳۸۰ هم قراردادی با شرکت سانیانگ موتور کره جنوبی جهت تولید خودروی موسو از طرف شرکت مرتب بسته شد که موفق شد به مرحله عملی نیز برسد. موتور 16v و 8v رو از نظر ریاضی هم با هم مقایسه کنید نتیجه معلومه. حجم روغن موتور زانتیا 2000 با موتور 2 لیتری بدون تعویض فیلتر روغن برابر با 4.25 لیتر و با تعویض فیلتر روغن برابر با 4.75 لیتر است. شاخص پایه روغن: در نهایت باید به دیگر شاخص و مشخصه ای که روغن موتور زانتیا دارد، اشاره کرد.

• این سنسور از نوع مقاومت متغیر نسبت به فشار میباشد و در زیر منیفولد هوا بعد از اطاقک شتاب نصب شده ، سوکت آن خاکستری و دارای 3 پایه است . از سال ۸۸ به بعد سرسیلندرهایی در بعضی مدل ها مورد استفاده قرار گرفته است که از نظر کیفیت و تلورانس ساخت بسیار ضعیف است.نمونه هایی که این سرسیلندر در آن ها استفاده شده با سر و صدای زیادی کار می کنند. جالب است بدانید که برای تولید پیکان، با شرکت روتس انگلیس در سال ۱۳۴۵ قراردادی منعقد گردید که یک سال پس از آن کارخانه خودروسازی با نام ایران ناسیونال با در دست داشتن سرمایهای تقریباً به اندازه ۴۰۰ میلیون ریال آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۷۶ هم ساخت مینی بوس هیوندای و اتومبیل پژو RD و یک سال پس از آن این کارخانه تولید اتومبیل پژو استیشن و پژو پارس را آغاز کرد. به احتمالاً زیاد خود شما هم میدانید که بزرگترین کارخانه اتومبیل سازی در ایران، شرکت ایران خودرو است. قطعاً خود نیز میدانید که اولین اتومبیلی که در ایران ساخته شد«پیکان» بود که در «کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال» تحت لیسانس کارخانه تالبوت انگلستان به تولید میرسید.

شایان ذکر است که شرکت تولیدی و صنعتی ایران کاوه یا سایپا اولین محصولات خود را که شامل اتومبیل رنو ۲ درب و ۴ درب، ژیان، آهو، پیکاپ و نیز لوازم یدکی بود روانه بازار کرد. همانطور که خود شما هم مستحضر هستید پس از پیکان، پراید که با قیمت پایینی تولید میشد توانست جایگزین پیکان شود. افزون بر این سبب افزایش تنوع محصولات شرکت هم شد. بعد از این مدت شرکت مبادرت به ساخت اتاق کمپرسور و انواع تریلی کرد و از سال ۱۳۶۷ با همیاری شرکت«ولوو» سوئد مبادرت به ساخت کامیون«ولوو» مدل F۱۲ ورزید. بعد از اینکه کارخانه تالبوت انگلستان تعطیل شد شرکت ایران خودرو مبادرت به خرید ماشین آلات خط تولید آن نمود و از آن پس بیشتر قطعات خودروی پیکان در ایران تولید گردید. در ادامه این روندی که شرکت ایران خودرو طی کرد از دهه ۸۰ به بعد هم تولید خودروی سواری پژو ۲۰۶، سمند، پژو ۲۰۷ و نیز پژو ۲۰۶ صندوقدار که به نام اس دی هم خوانده میشود و تندر ۹۰ شروع شد.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد موتور زانتیا بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.

Related posts

Leave a Comment